Jom Simpan 5 gm Emas terus setiap bulan


Bilakah masa yg sesuai utk menggadai emas

Soalan: Bilakah masa yg sesuai utk menggadai emas? Waktu harga emas tinggi atau rendah?

Jawapan: Gadaian bermaksud anda berhutang dengan mencagarkan emas.


​Bila membuat gadaian, anda sebagai penggadai akan menanggung kos upah simpan.

Biasanya upah simpan adalah 0.75 sen utk setiap RM100 nilai emas. Pinjaman biasanya 75% dari nilai emas.

Sebagai contoh, dengan menggadaikan emas bernilai RM10,000; Anda dapat pinjaman RM7500 dan kos upah simpan yang anda akan tanggung ialah RM75 ringgit setiap bulan.

Jadi, bagi menjawab soalan tersebut. Anda kena paham konsep berhutang.

Bila masa terbaik untuk anda berhutang?

Jawapan: Jangan berhutang jika TIDAK PERLU.

Sebab anda kena tanggung upah simpan + bayar balik nilai pinjaman.

Jika anda saja-saja nak buat hutang sebab anda ada emas. Itu bukanlah perkara yang baik.

Namun, jika anda terpaksa juga buat hutang, pastikan anda betul-betul dalam situasi tersepit.

Contoh, emergency sakit demam, kemalangan dan kematian.

Ataupun anda seorang businessman yg memerlukan pusingan modal utk jangkamasa pendek (kurang dari 6 bulan). Pusingan modal tu boleh menjana keuntungan.

Dalam situasi itu, bolehlah consider buat gadaian/pinjaman Ar-Rahnu.

Dalam situasi bukan kecemasan, tak payah berhutang.

Samada harga emas tinggi atau rendah, anda tak perlu buat hutang dengan Ar-Rahnu.

Sekian jawapan saya.

Kredit : En Syukor

POS Special Edition 1gm YDPA


Official release of POS Special Edition 1g YDPA gold bar


-Limited release at 30,000 pcs only


-Only available at Pos ArRahnu nationwide outlets


-Selling Price for first 3,000 pcs is RM250; After 3,000 pcs price will be increase to RM280 (subject to final change).


-Stock available from this week onwards


GRAB this Limited edition for collection now

Dulu Susah Simpan, Sekarang Penyimpan Emas Tegar

Ada orang yang dulu sangat boros mengenai kewangan, tapi kini telah menjadi penyimpan emas tegar.

Ada yang dulu susah sangat nak menyimpan tapi sekarang simpanan semakin bertambah dan bertambah.

Alhamdulillah, emas menjadikan kewangan mereka bertambah baik.

Ramai yang telah berjaya menyimpan emas dan mempunyai kewangan yang lebih baik. Anda mesti mencuba simpan emas fizikal sekarang.

Cuba buat simpanan emas melalui akaun emas Gold Accumulation Program. GAP



Ringgit Jatuh Emas Naik

Bila RM jatuh merosot harga emas naik. Bila RM kuat harga emas turun. Masalahnya RM ni jatuh tak naik naik sampai ke sudah..huhu


Lock dan terus Lock Beli Emas

Kenapa bilang 1,2,3..lock terus?

Sebab khuatir, nanti syaitan datang hasut 'tak yah beli la,  nanti-nanti la atau Tunggu harga murah lagi..

Sampai bila tak BELI

Beli Emas bukan SPENDING

Beli emas bukan 'spending' tapi 'saving'. Hanya tukar simpanan dari duit kertas kepada ketulan emas.



Emas vs Wang


Mana diantara dua barang berikut yang jelas kelihatan.

Emas kah!

Wang kah!

Sudah semestinya Emas.

Wang di bawah akan susut nilai untuk membeli barang yang diatas iaitu EMAS

Beza Simpan Emas dan Simpan Duit


Simpan emas ada risiko harganya turun. Simpan duit pun ada risiko nilai dan kuasa belinya jatuh.

Bezanya, emas kalau ia jatuh, ia adalah emas. Tapi duit ringgit kalau ianya jatuh, ia adalah kertas. Maksudnya dari sudut nilai, emas jauh lebih kukuh berbanding simpanan wang kertas


Berminat dengan simpan Emas, Wasap je!

----------------------------------------------
Mohd Nizam / 0136408906
Introducer PG Code : PG005353
PublicGold Dealer
----------------------------------------------

Dah Banyak Emas nanti Bolehla Berzakat


Zakat emas - Zakat emas - 💰💰💰💰💰

Untuk pengetahuan anda emas dan perak adalah termasuk di dalam kategori logam berharga yang diwajibkan zakat jika cukup haul dan nisab

- Haul merujuk kepada tempoh masa iaitu setahun.

- Nisab pula merujuk kepada nilai berat.

Kewajipan zakat ke atas logam ini dijelaskan dalam firman Allah S.W.T. bermaksud:

"Dan mereka yang menyimpan emas dan perak dan tidak membelanjakannya pada jalan Allah (mengeluarkan zakat) maka khabarkanlah kepada mereka dengan azab yang pedih, pada hari emas dan perak dibakar di dalam neraka jahanam lalu diselar dengannya dahi dan rusuk mereka dan belakang mereka seraya dikatakan kepada mereka inilah harta yang kamu simpan selama ini buat diri mu, maka rasailah balasan apa yang kamu simpan dahulu" (At- Taubah; ayat 34-35)

Zakat emas dikira dalam dua keadaan iaitu:

1. Zakat emas yang disimpan (tidak dipakai)

2. Zakat emas yang dipakai.

1. Zakat emas yang disimpan (tidak dipakai)

Emas yang tidak digunakan atau dipakai walaupun sekali dalam tempoh setahun. Jika nilai emas tersebut menyamai atau melebihi 85gram (nisab), maka wajib dikeluarkan zakat sebanyak 2.5%.

Contoh: Anda memiliki 100 gram jongkong emas bernilai RM160/gram (harga semasa) dan telah menyimpannya selama setahun.

Jumlah zakat = 2.5% x RM16,000

= RM400

2. Zakat emas yang dipakai (sebagai perhiasan)

Emas yang dipakai (sebagai perhiasan) walaupun sekali dalam tempoh setahun tidak wajib dikeluarkan zakat ke atasnya. Tetapi jika ia melebihi 'uruf' (uruf merujuk kepada nilai kebiasaan pemakaian emas bagi wanita di sesebuah tempat), maka ia diwajibkan zakat dengan kadar 2.5% atas lebihan daripada nilai uruf. Nilai yang diambil kira adalah nilai semasa emas sahaja iaitu tidak termasuk batu permata.

Contoh: Jika anda bermastautin di Wilayah Persekutuan maka kadar uruf adalah 150 gram emas. (jika anda bermastautin di negeri lain, sila rujuk kadar uruf bagi negeri anda di bawah)

Contoh: Berat emas yang dipakai ialah 250 gram

Berat Emas yang layak dizakatkan adalah:

= 250 gram – 150 gram (uruf)

= 100gram

Zakat yang wajib dibayar = 2.5% x (100 gram x harga semasa)

(andaian harga emas semasa RM157.00 / gram)

= 2.5% x (100 gram x RM157.00)

= RM392.00

Nilai uruf bagi negeri-negeri di Malaysia.

Berikut adalah nilai uruf bagi negeri-negeri di Malaysia.

Uruf emas bagi negeri Kedah adalah 150 gram.
Uruf emas bagi negeri Perlis adalah 170 gram
Uruf emas bagi negeri Pulau Pinang adalah 165 gram
Uruf emas bagi negeri Melaka adalah RM5000
Uruf emas bagi negeri Johor adalah 850 gram
Uruf emas bagi negeri Sembilan adalah 200 gram
Uruf emas bagi negeri Selangor adalah 800 gram
Uruf emas bagi Wilayah Persekutuan adalah 150 gram
Uruf emas bagi negeri Kelantan : tiada uruf
Uruf emas bagi negeri Terengganu adalah 850 gram
Uruf emas bagi negeri Pahang adalah 200 gram
Uruf emas bagi negeri Perak adalah 500 gram
Uruf emas bagi negeri Sabah adalah RM5000
Uruf emas bagi negeri Sarawak adalah 775 gram

Pengiraan zakat perak.

Bagi zakat perak, ia perlu memenuhi syarat cukup haul dan nisab.

- Haul ialah tempoh masa setahun

- Nisab zakat perak sebanyak 200 dirham iaitu sama atau melebihi 595 gram (1 dirham = 2.975 gram)

Formula: [berat perak (gram)] x [harga perak semasa/gram] x 2.5%

Contoh: Anda menyimpan 1kg perak 999

Katakan harga semasa 1kg perak 999 adalah RM4500

Zakat perak yang wajib dibayar = 2.5% x RM4500

= RM112.50

Kesimpulan.

Saya berharap agar topik ini membantu anda memahami persoalan zakat emas dan perak. Ini kerana zakat merupakan kewajipan terhadap orang Islam yang cukup syarat. Sebagai pelabur sudah tentu kita inginkan kekayaan dunia dan kekayaan di akhirat . Keberkatan di dunia dan keberkatan di akhirat.

Simpan Emas tidak perlu modal besar



Tahu kan emas juga adalah aset selain rumah dan tanah. Bezanya, emas boleh dikumpul dan disimpan secara sikit-sikit lama-lama membukit.

Sekarang, semua orang dah celik emas. Ramai tahu yang emas itu berharga dan bernilai. 

Namun, tak ramai yang ambil tindakan. Hanya dok perhatikan saja. Tunggu dan Lihat

Orang lain dah start lama dah mengumpul. 

Ramai dok tunggu harga rendah.. Bila harga turun/rendah, ramai lak tak de duit lak masa tu.

Harap, jangan terlepas pandang lagi ya. Rugi. 

Peluang tidak datang berkali-kali.!

Lu fikir la Sendiri!

Limited Edition PG 1gm Commemorative Gold Bar



PG 100gm

PublicGold 100gm Bar LBMA



Berminat dengan simpan Emas, Wasap je!

----------------------------------------------
Mohd Nizam / 0136408906
Introducer PG Code : PG005353
PublicGold Dealer
----------------------------------------------

Jom Kumpul 1gram1bulan Emas


GAP VS SAP



----------------------------------------------
Mohd Nizam / 0136408906
Introducer PG Code : PG005353
PublicGold Dealer
----------------------------------------------

Menyingkap Rahsia Pelaburan Emas



----------------------------------------------
Mohd Nizam / 0136408906
Introducer PG Code : PG005353
PublicGold Dealer
----------------------------------------------

PublicGold 1gm Salam Aidilfitri



----------------------------------------------
Mohd Nizam / 0136408906
Introducer PG Code : PG005353
PublicGold Dealer
----------------------------------------------

POS ArRahnu


----------------------------------------------
Mohd Nizam / 0136408906
Introducer PG Code : PG005353
PublicGold Dealer
----------------------------------------------

Emas PublicGold bertaraf LBMA


Apa tu LBMA?

Tanya la!

----------------------------------------------
Mohd Nizam / 0136408906
Introducer PG Code : PG005353
PublicGold Dealer
----------------------------------------------

Koleksi Produk Emas PublicGold

----------------------------------------------
Mohd Nizam / 0136408906
Introducer PG Code : PG005353
PublicGold Dealer
----------------------------------------------
Beli ikut kemampuan masing-masing. Belian yang bukan menghabiskan duit anda tapi belian yang mengandakan wang anda.
Yang menunggu terus menunggu.
Yang mengkaji, teruskan kajian.
Harga terus melonjak naik.

Apa Beza Antara Dua Kertas ini


Aurora Collection. publicgold

1gram1bulan simpan emas

PublicSafe Referral

----------------------------------------------
Mohd Nizam / 0136408906
Introducer PG Code : PG005353
PublicGold Dealer
----------------------------------------------
Beli ikut kemampuan masing-masing. Belian yang bukan menghabiskan duit anda tapi belian yang mengandakan wang anda.
Yang menunggu terus menunggu. 
Yang mengkaji, teruskan kajian. 
Harga terus melonjak naik.

PublicGold Emas 5gm dan 1 Dinar

PG Aurora Raya


RM5000 untuk jadi dealer

----------------------------------------------
Mohd Nizam / 0136408906
Introducer PG Code : PG005353
PublicGold Dealer
----------------------------------------------

PublicGold Penang Street Art 0.5 gm Emas


----------------------------------------------
Mohd Nizam / 0136408906
Introducer PG Code : PG005353
PublicGold Dealer
----------------------------------------------
Beli ikut kemampuan masing-masing. Belian yang bukan menghabiskan duit anda tapi belian yang mengandakan wang anda.
Yang menunggu terus menunggu. 
Yang mengkaji, teruskan kajian. 
Harga terus melonjak naik.

PG 1 gram untuk Hari Keputeraan Agung



----------------------------------------------
Mohd Nizam / 0136408906
Introducer PG Code : PG005353
PublicGold Dealer
----------------------------------------------

Puim vs PG Mall

PG mall galak niaga atas talian

copyright © . all rights reserved. designed by Color and Code

grid layout coding by helpblogger.com